Varven
Skeppsbyggeri är känt i Göteborg sedan lång tid tillbaka. Det tidigast mest kända är Nya Varvet som tillkom under 1600-talet. På 1800 talet startades flera varv i Göteborg:
Norra Älvstranden år 2000 med de tre storvarvens
område inritade som det var 1975
Arendalsvarvet inritat som det var 1975
Göteborg med omnejd 1855 och starten av
de blivande storvarven inritade
Varvshistoria
1975 var det 15 000 anställda vid varven och uppskattningsvis 3000 anställda hos underleverantörerna i Göteborg. 1988 lämnade den sista båten, isbrytaren Oden, Arendalsvarvet och efter den leveransen är varvsepoken för nybyggen avslutad i Göteborg. Under perioden 1840 talet till 1990 byggdes på varven i Göteborg 1700 - 1800 fartyg, allt från ångslupar till 400 000 tons fartyg.
Det finns de som hävdar att det inte funnits någon enskild industri som betytt så mycket för Sveriges utveckling som varvsindustrin. Uppskattningsvis 200 000 var direkt eller indirekt beroende av varven för sin sysselsättning inom stålverken, gruvindustrin, tillverkning av svetspinnar, svetsutrustning, ställningsmaterial, bultar, målarfärg, verktyg, verktygsmaskiner m.m.
Idag är det bara fartygsreparationerna på
Gotenius varv som är kvar av varvsverksamheten i Göteborg.